Over Johan


Glaskunst; Kunst en Ambacht

Na jaren met schilderkunst (acryl, aquarel) bezig te zijn geweest, ben ik meer en meer gefascineerd geraakt door de glaskunst. Deels door vakanties naar Zweden, waar het glasambacht nog veel uitgeoefend wordt, maar ook door het bezoek aan glasmusea en het volgen van verschillende cursussen.

Na eerst enkele Fusing workshops en cursussen gedaan bij Kim ten Oever en Rein de Groot, heb ik vooral onder begeleiding van Steef Hendriks bij Glasstudio Splinter & de Vosch de Kiln Casting techniek geleerd.

Kiln Casting geeft mij veel vrijheid om te maken wat ik bedenk. Het ontwerpen is daarbij voor mij een wezenlijk onderdeel van het maken van een nieuw glasobject. Met deze techniek kun je dicht bij het fusen blijven, maar je kunt ook richting de objecten gaan die je veel in de beeldhouwkunst ziet. Maar dan wel met een groot verschil, de transparantie van glas. Vaak zijn je eigen kennis en ervaring je grootste beperking. Naast dat je veel in de hand hebt, is het ook mooi te ervaren dat je het ook moet overlaten aan het smeltproces van het glas.

Bij de Kiln Casting techniek wordt gebruik gemaakt van een mal die is vervaardigd van een speciaal board of van een mal van gips, waarbij was gebruikt wordt. Deze mal wordt met de hand gemaakt om zo exact de juiste vorm te krijgen. In deze mal worden brokken glas of een groot stuk glas gelegd, of er wordt een speciaal reservoir boven geplaatst, waarin grotere of kleine brokken glas wordt gedaan. Dit geheel gaat een glasoven in en door het gecontroleerd opstoken van de oven smelt het glas.
Alles wordt vloeibaar en neemt de vorm van de mal aan. Zeker door verschillende kleuren glas te gebruiken kunnen bijzondere patronen en vormen in het kunstwerk ontstaan. Wanneer het glas is afgekoeld kunnen er koudglastechnieken worden gebruikt zoals zagen, slijpen en polijsten. Afhankelijk van het resultaat worden deze technieken gebruikt om de sculptuur verder af te werken en het een strakke uitstraling te geven.

Inspiratie krijg ik van de van de natuur. Het zonlicht dat door de bladeren schijnt, het lichtspel in een bos of de intensiteit van het licht op de vlakten. Maar ook van de orde, structuur, grilligheid en chaos die je ziet in de natuur en van wat de mens maakt.
Juist die tegenstelling, het vastgelegde door de mens en het schijnbare spontane in de natuur, trekt mij.